Negocjacje z dzieckiem
Najczęstsze przyczyny konfliktów to :
-
krytyka
-
stawianie żądań
-
odmowa żądań
-
komunikowanie przykrości
W negocjacjach ważne jest, aby rozmowę skierować na problem, a nie na osobę. W każdym konflikcie jest : obszar konfliktu i obszar zgody. Aby go rozwiązać należy doszukiwać się obszaru zgody.
|
Obszary negocjowania |
obszary nie do negocjowania |
|
|
Style negocjowania:
-
miękki, uległy
-
dominujący, twardy
-
rzeczowy, asertywny
Rodzic prezentujący styl
uległy łatwo ustępuje, często zmienia swą decyzję, przyjmuje straty, zrobi
wszystko, aby dziecko się zgodziło.
W przypadku stylu dominującego celem nie jest porozumienie lecz
zwycięstwo. Rodzic stawia warunki, jest stanowczy, rozkazujący, stosuje groźby,
żąda jednostronnych ustępstw.
Styl rzeczowy : obie strony wychodzą jako wygrane. Mamy tu do czynienia z
koncentracją na problemie, na trudności, na zadaniu.
Występuje tu szukanie korzystnych rozwiązań dla obu stron, jest się otwartym na
to, co mówi druga strona. Używamy argumentów i ulegamy argumentom, a nie
stronom.
Przed przystąpieniem do negocjacji trzeba ustalić zasady negocjowania np. nie
przezywanie siebie itp.
Najpierw musi dojść do przedstawienia stanowisk, ich analizy, a następnie do
szukania rozwiązań – każda ze stron daje swoje propozycje.
Stworzenie odpowiedniego klimatu podczas negocjacji należy do rodzica – to, jako
osoba dorosła ma zadbać, aby nie dochodziło do wybuchów emocji. Swoim przykładem
( spokój, opanowanie, rzeczowość) ma pokazać dziecku, jak ma ono się zachowywać.
Gdy dziecko zajmuje twarde stanowisko, mówi „nie”- należy „odkodować” jego
komunikaty. Zadajemy wtedy pytania problemowe typu : „nie do końca rozumiem
dlaczego tego chcesz”, „dlaczego ci tak na tym zależy?”, „co ci się nie podoba w
moim pomyśle?”, „ co myślisz o moim pomyśle?” lub pytania przekształcone : „ a
jeżeli byśmy…”- propozycja. Dziecko też ma zaproponować coś od siebie.

